^^JOM SINGGAH^^

JOM SINGGAH on Facebook

Nov 14, 2012

Kepentingan Vitamin dan Mineral Sewaktu Tempoh Penyusuan

Khas untuk ibu yang sedang menyusu si manja.. jom baca kepentingan vitamin & mineral sepanjang proses penyusuan..

Sumber : PA&MA. Mac 2011.
_________________________________________________________________

Kebanyakan orang menganggap vitamin dan mineral cuma penting tatkala hamil. Selepas itu, ia tidak diperlukan lagi. Anggapan ini ternyata salah! INTAN JASTINA JAMALUDDIN mengintai kelebihan yang ada pada supplemen tambahan untuk anda amalkan sepanjang tempok penyusuan.

Ketika hamil, hospital atau klinik bersalin yang dikunjungi lazimnya membekalkan vitamin seperti Obimin (multivitamin yang dirumus khas untuk ibu hamil) dan asid folik. Mahu tidak mahu, anda perlu mengambil bekalan vitamin ini setiap hari bagi memastikan tahap kesihatan diri dan bayi dalam kandungan berada dalam keadaan memuaskan.

Ketahuilah, perkara yang sama patut anda lakukan ketika dalam proses menyusukan bayi! Hal ini kerana anda masih memerlukan vitamin dan mineral tambahan dalam usaha menjayakan penyusuan eksklusif. Faktanya, bayi tetap akan mendapat apa yang diperlukannya menerusi susu ibu biarpun tubuh anda kekurangan vitamin atau mineral tertentu. Walaupun begitu, pemakanan sihat dan seimbang yang digabungkan bersama supplemen tetap perlu anda pertimbangkan demi menjamin kesihatan diri dan bayi bagi tempoh jangka panjang.

10 Tips Mendidik Anak Soleh & Solehah



Tips untuk mendidik anak-anak untuk menjadi anak yang soleh & solehah..insyaallah..

anak soleh, child development, tip anak soleh dan solehan, child, kanak-kanak, kedai barangan bayi secara online, online baby shop, petua, tips














1.Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat iyakanakbudu waiyakanastain – yang ertinya hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan, mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.
2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

SEJARAH AWAL MUHARRAM/ MAAL HIJRAH

Sempena sambutan MAAL HIJRAH pada harini 14 October 2014, jom kita baca sejarah maal hijrah untuk tambah ilmu sket..walaupun ramai yang tahu kan..
Salam MAAL HIJRAH ye..


SEJARAH AWAL MUHARRAM/ MAAL HIJRAH

Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram Ini adalah suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan dua peristiwa penting berlaku dalam sejarah Islam. Pertama, memperingati penghijrahan Nabi Muhammad dari Kota Mekkah ke Madinah pada tahun 622 masihi, dan kedua, ia merupakan hari keagamaan di mana umat Islam mengadakan solat sunat di masjid-masjid di seluruh negeri. Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram merupakan hari cuti umum di Malaysia dan merupakan permulaan tahun hijrah bagi umat Islam.

Iklaneka:

Nov 6, 2012

Kerana Sedekah Sekupang



"Adik payung ni berapa harga?" tanya ku kepada adik penjaga gerai.
"Satu RM14.90 kak" jawabnya.
"ok lah akak nak beli satu yang ini" sambil tangan ku memegang payung berwarna hijau.
Lalu 2 keping note merah kuhulurkan kepadanya, dan baki RM6.10 dihulurkan kembali kepada ku,namun aku kembalikan 10sen (sekupang dalam bahasa utaranya) kepadanya.
"Ambillah dik akak sedekah sekupang ni". Bagiku yang penting aku dapat payung untuk mengambil anakku dari kelas mengaji al-quran. kebetulan tanpa ku sangka hujan turun mencurah-curah hari itu.
Selepas mengambil anak, aku bercadang untuk ke gerai seberang jalan untuk membeli makanan tengah hari, namun dijadikan cerita gerai makanan tersebut ditutup kepada orang ramai kerana para pekerjanya sibuk menyiapkan tempahan. Sesampai aku di hadapan gerai makanan tersebut, seorang pekerja menyapa ku,

[JomSinggah] SHAKLEE RETAIL PRICELIST
[JomSinggah] Rahsia Keintimanku – Alfalfa Shaklee . Or Add on Vitamin E - Vitamin Cinta

Tanda-tanda KIAMAT Kecil


Tahukah korang dimana tanda-tanda Kiamat Kecil telah lengkap. Harus diingati dimana kita sudah pun ‘embrace’ kepada tanda-tanda kiamat besar secara tidak rasmi iaitu keluarnya Dajjal dan Yakjuj & Ma’juj. Kewujudan Yakjuj dan Ma'juj ini juga telah dibongkarkan oleh NASA penemuan tersebut mendedahkan tentang penemuan mengejutkan mengenai satu kaum primitif hidup 20 batu di bawah tanah.


Dajjal telah pun keluar dan kini berada dalam peringkat ‘sehari sama seperti sebulan’ iaitu diluar dimensi masa manusia. Manakala Yakjuj & Ma’juj telah pun dibebaskan setelah Tembok Zulkarnain (dengan izin Allah) telah runtuh di Georgia.


Golongan mereka pada hari ini telah menjadi Ashkenazi Jews & Zionist! Golongan mereka yang terakhir akan keluar ialah selepas Dajjal dibunuh oleh Isa a.s. Hanya 8 tanda-tanda besar kiamat yang masih tinggal. Allahu A’lam.



1-Penaklukan Baitulmuqaddis.


Dari Auf b. Malik lah.a. katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Saya menghitung 6 perkara menjelang – hari kiamat.” Baginda menyebutkan salah 1 di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis.” – Sahih Bukhari.

2-Zina bermaharajalela.

“Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang.” – Sahih Muslim.

Kalau korang tengok di Media bersepah pasal Zina tu yang keluar media yang tak keluar media lagi la banyak agak-agak masa korang tengah baca artikel ini ade berapa ramai yang tengah berzina di dunia ini.. Subhanallah!


Oct 12, 2012

Kisah segelas susu yang penuh pengajaran


Sudah beberapa jam si pengembara berjalan kaki memerhatikan pemandangan indah musim bunga di kawasan perkampungan itu. Bunga-bungaan sedang mekar, unggas dan serangga yang berterbangan ke sana dan serata halaman rumah yang cantik dihiasi kuntuman bunga amat menarik perhatian pengembara muda itu.

Tetapi perjalanan yang jauh dan matahari yang sedang terik menyebabkan pemuda yang cintakan keindahan alam itu mula berasa letih. Tekaknya kering, sedangkan pengembaraannya masih panjang lagi.

Lantas pemuda itu memutuskan untuk pergi ke sebuah rumah kecil di sebuah ladang di tepi jalan yang sedang disusurinya itu. Seorang budak perempuan membuka pintu rumah yang diketuknya tadi. Wajahnya comel.


Oct 4, 2012

Tips Keluarga Bahagia


Tips keluarga bahagia” yang saya kira sangat baik untuk kita ambil manfaat daripadanya.



·         Bersama-sama bersolat jamaah , bersama-sama menimba ilmu ALLAH…berdoa bersama2…mengikuti majlis agama dan ilmu bersama..selalulah pergi ke masjid bersama-sama..Jika mendapat ilmu yang bermanfaat, berkongsi lah dengan isteri dan anak2

·         Sering melakukan kegiatan bersama-sama seperti makan bersama, keluar berjalan berdua-duaan, dan beriadah bersama-sama….

·         Galakkan isteri tidur di atas lengan suami…

·         Isteri yang penyayang akan berada di belakang bahu sebelah kanan suami ketika berjalan….

·         Jaga agar mulut dan badan tidak berbau agar suami sentiasa mahu berseronok dengan isteri….

Sep 27, 2012

Rahsia Di Sebalik Tanda Tangan



Tanda tangan amat penting untuk seseorang kerana banyak urusan urusan yang memerlukan 
kita untuk menurunkan tanda tangan untuk tujuan pengesahan, autograf, dan sebagainya. 
Dan kebanyakan dari kita tidak tahu menilai tanda tangan dan kita cuma menilai tanda tangan 
secara luaran. Kenapa tanda tangan sangat penting? Mungkin ada yang tidak tahu tandatangan 
boleh menujukkan personaliti seseorang.

Rahsia yang tersirat di sebalik tanda tangan:

1. Satu Garis Di Bawah Tanda Tangan
Mempunyai keyakinan yang tinggi dan personaliti yang baik. Namun, bersifat agak 
kedekut mereka juga percaya kepada kebahagiaan dalam kehidupan manusia.

2. Dua Titik Di Bawah Tanda Tangan
Mereka boleh dikatakan berjiwa romantik. Mudah menukar kekasih (perempuan) 
seperti menukar baju. Memilih orang yang memiliki kecantikan dan mereka sendiri 
berusaha untuk kelihatan menarik dan mereka ini juga mudah menarik perhatian orang lain.

7 Kebaikan yang boleh anda dapatkan setelah menangis





















Hola!Siapa suka menangis?Siapa kata menangis tak berguna?Setiap yang dicipta oleh tuhan ada 
kelebihannya!Jadi mari kita tengok apa kelebihan menangis!

7 Kebaikan yang boleh anda dapatkan setelah menangis.

1. Membantu penglihatan
Air mata ternyata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. 
Cecair yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang boleh 
membuat penglihatan menjadi kabur.

2. Membunuh bakteria
Tak perlu ubat titis mata, cukup air mata yang berfungsi sebagai antibakteria semulajadi. 
Di dalam air mata terkandung cecair yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 
90-95 peratus bakteria-bakteria yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin 
dan tempat-tempat yang mengandungi bakteria, hanya dalam 5 minit.

Sep 12, 2012

WANITA SOLEHAH PERMATA SUAMI





Allah SWT mengurniakan keupayaan intelektual dan kognitif untuk berfikir kepada makhluk-Nya bergelar manusia. Dengan kemampuan itu, manusia diberikan kebebasan membuat pilihan, mahu taat dan patuh secara sukarela, atau mengingkari seruan mentauhidkan Allah serta tahu akibatnya.

Kapasiti menggunakan akal dianugerahkan Allah yang akan membezakan manusia dengan makhluk lain. Malaikat dikurniakan akal tanpa nafsu, menjadikan mereka makhluk paling taat serta tidak langsung membantah segala ketetapan dan perintah Allah.

Sementara haiwan melata diberikan nafsu tanpa keupayaan akal sofistikated, sehingga mereka hanya mampu bertindak menuruti keperluan nafsu syahwat semata-mata.
Individu yang memilih jalan ketakwaan, ketaatan dan keimanan akan mendapat kemenangan serta kejayaan besar. Sementara mereka yang memilih dengan penuh sedar jalan kefasikan, kemungkaran dan kemunafikan, akan menempa azab sengsara yang berkekalan.

Tanda-tanda kita sudah jatuh cinta



Menurut Ibn Hazm, cinta itu sulit dihuraikan. Namun ada beberapa tanda seseorang yang telah jatuh cinta, iaitu (Sila rujuk Tuq al-Hamamah) :-

Pertama :
Kecanduan memandang orang yang dikasihi. atau apa sahaja barang kepunyaannya lalu mengingatkan kepada pemiliknya. Itu sahaja sudah sebuah nikmat.


Kedua :
Segera menuju ke tempat kekasih berada, sengaja duduk dekatnya dan mendekatinya.



18 Petua Mengasihi Teman Hidup Anda



1. Setiap manusia mudah terangsang melalui penglihatan mata. Pakailah pakaian yang menarik tertarik de boom perhatian pasangan anda. Lemparkan senyuman yang bermakna dan ikhlas. Berdandanlah dengan sempurna dan selitkan jelingan-jelingan manja.


2. Kepulangan pasangan anda ke rumah dari outstation/ tempat kerja perlu disambut dengan  gembira. Mana kala jika pasangan anda keluar dari rumah, hantarlah pemergiannya dengan hati yang sedih dan mengharapkan kesetiaannya. Jangan lupa untuk amalkan bersalaman dan berciuman ketika pasangan anda pulang/mahu meninggalkan rumah.


3. Nyatakan rasa sayang anda kepada pasangan setiap hari (I LOVE U 23X kebaboom), walaupun setelah anda beranak cucu. Jangan anggap diri anda terlalu tua untuk itu semua.

Sep 11, 2012

Kenalilah Rasulullah SAW – Manusia paling agung!



Pepatah Melayu ada mengatakan “Tak Kenal, Maka Tak Cinta“. Demikianlah sikap kita terhadap Rasulullah SAW. Seseorang itu tidak akan menyambut kelahiran Rasulullah SAW jika tiada perasaan cinta terhadap baginda.
Malahan sesetengahnya langsung tidak mempedulikan Rasulullah SAW, seolah-olah tiada apa-apa keistimewaan dengan kelahiran dan pengutusannya.
Menyedihkan lagi, sebahagian daripada umat Islam lebih mengingati Hari Valentine (kelahiran paderi ‘ St. Valentino ‘ ) daripada mengingati Rasulullah SAW, lebih mengingati biodata para artis daripada biodata Rasulullah SAW.
Beginikah kecintaan kita kepada seorang kekasih dan utusan Allah SWT?
Justeru itu kita harus berasa bertanggungjawab untuk memaparkan biodata dan kronologi hidup Baginda SAW untuk tatapan dan ingatan kita bersama agar kita lebih mencintai kehidupan dan perjuangan Rasulullah SAW.



I Love Rasulullah SAW
BIODATA ASAS RASULULLAH SAW

·         Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
·         Tarikh lahir : Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah).
·         Tempat lahir : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.
·         Nama bapa : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
·         Nama ibu : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf.
·         Pengasuh pertama : Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW).
·         Ibu susu pertama : Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab).
·         Ibu susu kedua : Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali Halimah As-Saadiah. Suaminya bernama Abu Kabsyah).


Petua Mencantikkan Rambut



Hari ni saya ingin berkongsi dengan anda petua untuk mencantikkan rambut. Kepada yang berminat, bolehlah baca dan cuba amalkan.









Petua untuk mencatikkan rambut.
Rambut yang lebat dan panjang sentiasa menjadi idaman setiap orang. Untuk itu ada cara yang paling mudah yang boleh anda amalkan.
  1. Mula-mula ambil beberapa batang serai dan tumbuk sehingga pecah.
  2. Rebus serai itu sehingga mendidih
  3. Apabila air serai itu sejuk, sapukan rata-rata kepada rambut anda dan seelok-eloknya ramas pada bahagian kulit kepala.
  4. Setelah lebih kurang dua jam barulah dibasuh seperti biasa.
  5. Amalkan sekurang-kurangnya seminggu.

Tips untuk hidup bahagia sebagai suami isteri



Keluarga yang harmoni dibina dengan susah payah, bukan terbina dengan sendirinya. Untuk bahagia, suami perlu berusaha. Isteri pun perlu berusaha. Suami kena buat pengorbanan, isteri juga perlu bersusah payah. Pendek kata, kedua-dua belah pihak kena saling faham memahami, saling bertolak ansur dan saling bantu membantu antara satu sama lain. Si suami kena tahu peranan, tugas dan tanggungjawabnya. Si isteri juga begitu, ada peranan dan tanggungjawabnya pada suami. Masing-masing kena tunaikan hak kepada pasangan masing-masing.


Suami isteri perlu saling bertolak ansur
Berikut ini dikongsikan beberapa tips bagaimana untuk jadikan rumahtangga yang dibina agar sentiasa harmoni dan bahagia. Sila baca dan amalkan;


Sep 6, 2012

Dibunuh sebaik dilahir


Dimana sifat kemanusian sekarang nie, kalau tak nak anak sekali pun, beribu orang yang masih nakkan anak..

Oleh Raja Norain Hidayah Raja Abdul Aziz, Mohd Rafi Mamat dan Shahrul Nizam Mohamad
am@hmetro.com.my


     
pix_middle
KUANTAN: “Hampir menitis air mata saya melihat mayat bayi tidak berdosa itu terperosok dalam lubang tandas, tapi demi tanggungjawab, saya dan tujuh rakan yang lain kuatkan juga semangat untuk menjalankan tugas.”

Demikian, kata seorang daripada anggota bomba ditugaskan mengeluarkan mayat bayi baru lahir yang tersumbat dalam lubang tandas Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), di sini semalam.

Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Adli, 40-an, berkata, dia dan rakan-rakan dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuantan, mengambil masa lebih tiga jam untuk memecahkan tandas bagi mengeluarkan mayat bayi itu, bermula jam 8 pagi.

“Sebaik saja melihat separuh kepala bayi itu terperosok dalam lubang tandas, kami sedar tiada cara lain untuk mengeluarkannya kecuali memecahkan mangkuk tandas itu dengan berhati-hati kerana bimbang ia mencacatkan tubuh bayi berkenaan.

“Kami mengambil masa lebih tiga jam untuk memecahkan tandas itu perlahan-lahan. Kami bergilir-gilir melakukannya. Ketika itu juga hati saya bercampur baur antara sedih dan geram dengan manusia yang membuang bayi itu,” katanya.

Mewah sehingga kufur



BEBERAPA tahun lalu, mungkin ada antara kita masih ingat lagi perbualan seorang lelaki Somalia dengan seorang ulama dalam satu rancangan televisyen bual bicara di sebuah negara Arab yang sungguh menyentuh perasaan.

Mana tidaknya, dalam sesi bual bicara itu, lelaki berkenaan bertanya sama ada berdosakah bagi dirinya jika meninggalkan sahur dan tidak berbuka puasa pada Ramadan seperti dituntut. 

Soalan lelaki itu sekali gus menyebabkan ulama berkenaan bercucuran air mata kerana mungkin belum pernah terlintas di fikirannya sebelum itu dan memandangkan Somalia adalah negara yang dikenali masyarakat dunia dengan krisis kebuluran masyarakat di sana.

Tampak beliau ikhlas mahukan jawapan mengenai soalan yang berlegar di fikiran, tetapi pada masa sama menyentap hati orang yang mendengarnya dan seharusnya membuatkan kita untuk bermuhasabah.

Dalam sebuah kisah lain, seorang hakim bernama Marzuki di Mahkamah Indonesia berasa sebak dengan keterangan pesalah seorang nenek tua yang mengaku salah mencuri ubi kayu.

Hakim berkenaan duduk termenung menyemak pertuduhan nenek terbabit yang mempertahankan tindakannya disebabkan hidup miskin selain anak lelakinya sakit serta cucunya kelaparan.

Namun, pengurus ladang tuan punya ladang ubi berkenaan tetap tegas dengan tuntutannya supaya menjadi iktibar kepada orang lain.

Sep 5, 2012

Jangan mengutuk sesama Islam





TENTANG MENGUTUK ORANG MUSLIM

(Dipetik dari Al-Kabair karya Syamsuddin Adz-Dzahabi, terjemahan M. Ladzi Safrony, BA ke dalam buku 75 Dosa Besar terbitan Media Idaman, Surabaya)

Yang dimaksudkan dengan mengutuk ialah mendoakan orang lain agar mendapat kecelakaan. Mengutuk ini adalah satu perbuatan yang terlarang kita lakukan sesama muslim. Sebagaimana yang ditegaskan oleh Rasulullah SAW. di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim dari Ibnu Mas'ud: "Mencaci orang Islam itu termasuk fasik dan membunuhnya termasuk kafir."

Gurauan




Termasuk dalam istilah gurauan ini ialah kelakar, melawak, olok-olok dan berjenaka. 

Abdus Samad Falembani dalam kitab Hidayatus Salikin menyebut gurauan sebagai 'al-mizah'. Beliau membawa hadis Rasulullah yang bermaksud; "Jangan engkau bantahi saudaramu dan jangan engkau perguraukan dia." (Hidayatus Salikin: 170). 

Menurut Imam al-Ghazali, bergurau itu ditegah syarak kerana ia membawa kepada banyak tertawa. Banyak tertawa itu mematikan hati dan boleh 'menanggalkan' hati. Paling dahsyat, menurut beliau, ia boleh membawa atau mendorong kepada perbuatan derhaka. Ini berdasarkan hadis Rasulullah yang bermaksud; "Seseorang lelaki yang berkata dengan suatu perkataan supaya rakannya tertawa maka dia dijatuhkan ke dalam neraka selama 70 tahun." 

Imam Ghazali menasihatkan supaya manusia menjaga lidahnya daripada berkata-kata untuk menimbulkan gelak ketawa.

Kelebihan Memberi Salam



Nabi Muhammad SAW telah bersabda: “Manusia yang terdekat dengan Allah SWT ialah mereka yang memulai salam.” - Ahmad, Abu Dawud

Dalam satu hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim, Nabi SAW ditanya apakah amalan yang terbaik dalam Islam. Beliau bersabda: “Memberi makan kepada yang lapar dan memberi salam kepada orang yang kamu kenali dan yang tidak kamu kenali.”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...