^^JOM SINGGAH^^

JOM SINGGAH on Facebook

Jun 26, 2012

Pandangan Kabur dan Pengsan Tanda Ibu Hamil Kurang Darah


sumber - PaMA
hamil
Ibu hamil ada kalanya boleh pengsan dengan tiba-tiba saja. Ketika sedang berdiri di pejabat ataupun mungkin juga di pusat membeli belah ada masanya ibu hamil mungkin berasa pening-pening disertai dengan pandangan kabur. Tubuh juga terasa longlai hingga seterusnya menyebabkan diri rebah dan tidak sedarkan diri.

Sekiranya berlaku di pejabat, anda mungkin boleh selamat kerana ada yang boleh memberi pertolongan, tapi bagaimana sekiranya anda sendirian di dalam lif ataupun ketika sedang menaiki tangga. Ia mungkin boleh membahayakan.

Penyebab utama keadaan ini adalah anemia atau kadar hemoglobin atau sel darah merah yang terlalu rendah (6g/100ml) sedangkan ukuran normal sekitar 12g/100ml. Tubuh seharusnya mendapat bekalan darah yang lebih banyak bagi mengangkut oksigen dan juga makanan ke janin.

Sekiranya volume darah anda tetap sama seperti sebelum hamil sedangkan jumlah darah yang ada dipakai untuk keperluan anda dan janin maka secara automatik volume darah jadi berkurangan. Akibatnya jumlah oksigen ke otak akan berkurangan dan anda akan jatuh pengsan.

Penyebab Lain
Pada awal kehamilan hingga ke pertengahan trimester kedua, pembuluh darah ibu hamil akan melebar. Sering kali volume darah yang tersedia tidak cukup untuk mengisi ruangruang kosong di pembuluh darah yang melebar ini.

Akibatnya terjadi tekanan darah rendah. Inilah yang akan membuatkan ibu hamil mudah pening dan pengsan. Seharus nya setiap kali merasai gejala ini, ibu hamil ber waspada dan segera mendapat pemerik saan doktor.

Kesan Lain
Selain daripada pengsan, anemia juga boleh menyebabkan kesan yang lebih serius seperti keguguran, pendarahan dan jangkitan sebelum dan selepas bersalin. Selain itu ibu hamil juga mungkin mengalami kesukaran men jelang proses bersalin akibat kontraksi yang tidak muncul dengan baik.

Tambah Darah
Bagi mengelakkan berlakunya kesankesan yang buruk, ibu hamil perlu menambah jumlah darah melalui pengambilan makanan yang mengandungi zat besi, asid folik dan vitamin B12.

Oleh itu ibu hamil digalakkan untuk mengambil makanan-makanan yang dapat mem bentuk sel-sel darah merah seperti hati, ikan teri, daging merah, kacang-kacang, sayuran berwarna hijau, kuning telur dan buah-buahan selain mengambil vitamin C, daging, ayam dan ikan untuk memudahkan penyerapan zat besi.

Di samping mengatasi masalah kekura ngan sel darah merah melalui pola makanan yang tepat, gejala mudah pengsan juga boleh diatasi dengan ber usaha melancarkan peredaran darah. Caranya adalah dengan :

• Melakukan senaman ringan seperti yoga atau jalan kaki.
• Elakkan bangun secara tiba-tiba daripada posisi tidur atau duduk, sebaliknya ambil masa dan bangkit perlahanlahan.
• Jangan berdiri terlalu lama.
• Jangan terlalu kerap berada dalam keadaan sesak atau suasana bising dan hiruk pikuk.
• Jika anda ibu yang bekerja, ambillah waktu untuk berehat seketika dengan berlunjur kaki.
• Minum air yang cukup.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...