^^JOM SINGGAH^^

JOM SINGGAH on Facebook

Feb 29, 2012

Harian Metro : Tuah bayi ‘melompat’ 2012

Oleh Maiamalina Mohamed Amin
hmetro.com.my


GEMBIRA...Catherine dan suaminya, Chan seonok  dengan kelahiran  cahaya mata sulung  mereka.
GEMBIRA...Catherine dan suaminya, Chan seonok dengan kelahiran cahaya mata sulung mereka. 
ISTIMEWA...Syarifah Nurul Idayu di samping bayi perempuannya.
ISTIMEWA...Syarifah Nurul Idayu di samping bayi perempuannya. 
KUALA LUMPUR: Tidak pernah merasa menjadi anak tahun lompat, namun siapa sangka melahirkan bayi pada tanggal istimewa itu, semalam sebenarnya turut menyuntik perasaan gembira dan merasa diri cukup bertuah.

Eksekutif Kewangan, Catherine Chin Derosani Atu Lolong, 28, melahirkan bayi sulung perempuan pada tanggal 29 Februari semalam berkata, saat melahirkan itu adalah pengalaman yang tidak akan dilupakannya berikutan dia sudah bertarung nyawa untuk melahirkan bayinya pada malam sebelumnya lagi.

“Saya sudah dimasukkan ke bilik bersalin pada malam Selasa, namun kerana kesukaran melahirkan secara normal, doktor memutuskan untuk menjalankan pembedahan secara Caesarean dan akhirnya dia lahir tiga minit selepas 12 tengah malam (0003) dengan berat 3.82 kilogram.

“Saya dan suami, Chan Chee Kean, 32, memang tak sangka dia ‘menunggu’ untuk dilahirkan pada tanggal 29 Februari, tahun lompat, kerana kami harap dia lahir pada 28 Februari. Apapun, kami gembira dan dia kini sangat istimewa,” katanya di temui di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), di sini semalam.

Bagi guru, Zaharah Nawi, 32, dia sukar menggambarkan perasaannya apabila selamat melahirkan bayi perempuan pada jam 5.15 pagi semalam sedangkan tarikh anaknya dijangka dilahirkan pada 4 Mac depan.

“Saya memang tidak sangka akan lahirkan anak kedua hari ini (semalam). Memang tak ada tanda-tanda nak bersalin, malah hari sebelumnya saya juga masih bekerja dan pulang ke rumah di Shah Alam sekitar 6.30 petang.


“Cuma pada malam, tiba-tiba sakit semacam dan suami, Aidil Saifan Abu Bakar, 35, terus membawa saya ke hospital dan bayi kami ini akhirnya selamat dilahirkan pagi tadi secara normal dengan berat 2.90 kilogram.

“Harapnya, dia menjadi anak yang membawa tuah kepada keluarga kami kerana kelahirannya pada tanggal yang cukup istimewa, malah sambutan hari jadinya juga setiap empat tahun sekali,” katanya.

Sementara itu, Syarifah Nurul Idayu Syed Jaafar, 24, seorang jururawat, menganggap anak sulung perempuannya yang baru melihat dunia semalam, ‘memang’ mahu dilahirkan pada tahun lompat berikutan tarikh jangkaan bersalin yang ditetapkan doktor padanya adalah 11 Mac depan. Katanya, bayi perempuan itu yang dilahirkan pada jam 7.23 pagi secara normal di Hospital Kuala Lumpur (HKL) tidak banyak meragam sejak dalam kandungan lagi, malah proses kelahirannya berjalan dengan baik sehingga dia sendiri rasa terkejut kerana kini sudah beranak.

“Tak ada dalam sejarah keluarga saya mahupun suami yang lahir pada tahun lompat, tetapi apabila anak yang kami namakan Siti Zulaikha Nor Hashim lahir hari ini (semalam), memanglah buatkan perasaan bercampur baur,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...