^^JOM SINGGAH^^

JOM SINGGAH on Facebook

Feb 23, 2012

Ragu solat qasar, jamak


SAYA mempunyai kemusykilan berkenaan solat jamak dan qasar. Dari pemahaman dan pengetahuan saya, solat itu boleh dilaksanakan jika jarak perjalanan melebihi dua marhalah atau 90 kilometer (km). 
Jika saya dalam satu perjalanan yang jauh dan berhenti seketika untuk mengerjakan solat Zuhur kemudian dijamakkan dan qasar dengan Asar.


Apa yang saya tahu jika saya sampai ke rumah sebelum masuk waktu Asar, bermakna solat jamak Asar saya tadi terbatal dan perlu solat Asar semula dengan empat rakaat seperti biasa.

Tetapi, saya keliru kerana ada pendapat mengatakan tidak perlu solat Asar semula kerana sudah dilaksanakan dalam perjalanan tadi. Jika saya ingin ke Pahang dari Ipoh, tetapi singgah bermalam di Kuala Lumpur selama dua hari sebelum meneruskan perjalanan ke Pahang, adakah saya masih boleh meneruskan solat jamak dan qasar?


Bagaimanakah cara pengiraan hari bagi melakukan solat jamak dan qasar itu?

ABDUL HAMID,
Perak




ISLAM memberi keringanan bagi orang musafir untuk melakukan solat fardu dengan menjamak dan menqasarkan berlandaskan syarat tertentu.

Apabila sudah melaksanakan tanggungjawab seperti mengerjakan solat Zuhur dan Asar secara jamak dan qasar, pelaksanaan kewajipan solat sudah sempurna dan tidak perlu diulangi lagi seperti situasi di atas tadi.

Dengan kata lain, ia tidak terbatal hingga terpaksa mengulangi solat Asar.
Dalam keadaan bermusafir, menjamak dan menqasar solat boleh dilakukan selama tiga hari tiga malam apabila tidak berniat untuk menetap (bermukim).

Anda boleh melakukan solat jamak dan qasar ketika di Kuala Lumpur sebelum meneruskan perjalanan ke Pahang. Kemudahan untuk menunaikan solat secara jamak dan qasar ada dinyatakan dalam firman Allah yang bermaksud: “Dan apabila kamu bermusafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa ‘mengqasar’ (memendekkan) sembahyang jika kamu takut diserang orang kafir. Sesungguhnya orang kafir itu adalah musuh yang nyata bagi kamu.” (Surah an-Nisa’ ayat 101)

4 Sebab sarapan itu penting

Rahsia cergas walau dalam pantang.

Kurus Secara Sihat



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...