^^JOM SINGGAH^^

JOM SINGGAH on Facebook

Feb 21, 2012

Pelanggan Tahap Mana Yang Lebih Utama ?

alt Tanpa pelanggan, maka tiada jualan, tanpa jualan, tiada wang masuk dalam perniagaan, tanpa wang masuk dalam perniagaan bermaksud perniagaan ini tidak akan bertahan lama.
Jadi mencari pelanggan baru serta mengekalkan pelangan sedia-ada adalah sangat penting. Namun ada ketika kita akan menghadapi dilemma samada mementingkan pelanggan sedia ada atau mengutamakan pelanggan baru.

Pelanggan Baru

Bagi perniagaan yang baru, pelanggan baru adalah sangat penting. Atas sebab ini banyak perniagaan baru terkandas jika tidak mempunyai produk atau servis yang unik. Mengubah seseorang yang telah menggunakan produk jenama lain kepada menggunakan produk kita adalah sukar. Namun ia mampu dilakukan, antara kaedahnya :

- pemasaran yang konsisten
- tawaran menarik
- mengajak pelanggan mencuba sample produk secara percuma
- memberi latihan serta informasi percuma tentang produk
- mendapatkan testimoni positif dari seramai mungkin pelanggan.

Kita perlu meletakkan diri kita di tempat pelanggan dan bertanya "kenapa aku perlu membeli daripada syarikat ini berbanding syarikat yang aku pernah beli sebelum ini ?"
Manusia secara umumnya takut kepada sesuatu yang dia tidak tahu (fear towards the unknown) atau secara ringkasnya takut mencuba. Mereka tidak kisah samada perkara ini bagus atau tidak, tetapi mereka berani mencuba.

Oleh yang demikian, kita sebagai usahawan perlu memulakan langkah pengerak untuk mendekati pelanggan dan meyakinkan mereka dengan perniagaan kita.

Pelanggan Sedia-ada

Bagi perniagaan yang sudah mula bertapak beberapa tahun, dilema yang sering dihadapi adalah samada mengutamakan untuk mencari pelanggan baru atau menjaga sebaik mungkin pelanggan lama.

Pada bila-bila masa, jawapannya adalah menjaga pelanggan sedia ada. Menjaga pelanggan sedia ada adalah 10 kali ganda lebih utama daripada mencari pelanggan baru.

Ini adalah kerana pelanggan sedia-ada bermaksud pelanggan yang pasti dan pernah percaya pada anda. Mereka ini perlu diutamakan dalam semua keadaan. Mereka ini adalah sumber kewangan bagi anda untuk tempoh mungkin 20-30 tahun akan datang.

Mereka yang pernah membeli dari kita akan merasa lebih yakin untuk membeli untuk kali yang kedua, ketiga, keempat dan seterusnya. Mereka ini juga takut dengan sesuatu yang kurang pasti. Jadi di sini adalah kelebihan kita kerana mereka mengenali kita.

Pelanggan baru belum tentu menjadi pelanggan anda.

Pelanggan yang berpaling tadah

Tahap yang seterusnya adalah pelanggan anda yang sedia ada dan kemudian dia beralih kepada syarikat lain untuk membeli produk yang sama.

Terhadap pelanggan seperti ini, anda tidak seharusnya berdendam dengan mereka. Sebaliknya anda seharusnya bersangka baik dan cuba mendekati mereka semula. Hantar sms dan call mereka sekiranya perlu.

Jika mereka tidak reply atau tidak balas call anda, ini adalah lebih baik. Anda hantar sms dan call secara konsisten setiap bulan. Selepas beberapa bulan, mereka akan merasa bersalah terhadap diri mereka dan lambat laun mereka akan kembali kepada anda.

Jika mereka kembali buat kali kedua, kebarangkalian untuk mereka berpisah semula adalah sangat tipis. Jadi usaha anda ini tidak sia-sia.

Sebagai usahawan, kita perlu memandang gambaran yang lebih luas dan tidak hanya tertumpu bagi satu masa tertentu.
sekian, terima kasih

- Artikel iluvislam.com 

Credit to Shahabudeen Jalil

Penawar masalah pencernaan

Kalsium @ Ostematrix Shaklee melegakan sakit pinggang

Pulihkan tekanan darah dengan Vitalea dan dapatkan tidur yang nyenyak dengan Ostematrix

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...