^^JOM SINGGAH^^

JOM SINGGAH on Facebook

Apr 27, 2012

Perlu Berlapar Untuk Kurangkan Berat Badan?


Sumber - ILuv Islam

Alhamdulillah, ini merupakan tips pertama yang ingin saya kongsikan selepas artikel pengenalan yang ditulis oleh saudara Im Koyube.

Moga-moga ia bermanfaat untuk anda semua yang ingin memiliki badan yang lebih sihat.
Pada suatu hari (pertengahan tahun 2008), saya menziarahi rakan-rakan yang dah lebih 5 bulan tidak jumpa. Mereka semua terkejut apabila melihat saya - kebanyakan mereka tidak dapat mengecam saya dengan pandangan pertama dan menurut mereka, kelihatan berat badan saya turun dengan banyak! Sebahagian daripada mereka pula sangat ambil berat akan kesihatan saya dan minta saya makan lebih sikit.

Saya rasa masih ramai yang percaya bahawa untuk turunkan berat badan, kita perlu berlapar, kurangkan pengambilan makanan sebanyak mungkin, 'skip meals' dan seumpanya. Hal ini dipanggil 'a starvation diet.' Sebenarnya, ia merupakan salah satu mitos dan salah faham dalam usaha kita menurunkan berat badan.

Jika anda fikir dengan skip pengambilan makanan akan menurunkan berat badan anda, saya sarankan anda berhenti dari berfikir begitu. Fakta menunjukkan bahawa jika anda berbuat demikian, anda mengajar badan anda untuk menyimpan semua berat badan itu.

Badan kini dicipta untuk kemandirian hidup atau 'survival' yang akan memastikan bahawa anda akan terus hidup dalam keadaan terburuk atau darurat. Jika anda tidak makan, badan anda akan memberitahu dirinya sendiri bahawa ia perlu terus hidup (kerana ia tahu bila anda akan ambil makanan seterusnya). Jadi ia akan simpan energi dengan memperlahankan metabolisma dan memperlahankan fungsi-fungsi dalam badan anda. Ketika itu, lebih sedikit kalori akan dibakar, kadar metabolisma akan turun - dan ia akan simpan apa sahaja yang anda makan sebagai LEMAK.

Sebab itulah ramai yang tertanya-tanya mengapa mereka terus gemuk walaupun selalu tak ambil sarapan pagi atau makan tengah hari.

Salah satu strategi menurunkan berat badan adalah bekerjasama dengan badan anda, dan tidak melanggar fitrahnya.

Jadi, maknanya kita perlu makan untuk menurunkan berat badan...Bagaimana tu?
Elakkan skip waktu makan anda (sarapan, makan tengah hari dan makan malam). Malah, anda perlu tambah lagi 2 kali makan di antaranya - jadi jumlah semuanya adalah 5 kali makan! Sarapan-snack-makan tengah hari-snack-makan malam. Pastikan sentiasa makan sesuatu setiap 3-4 jam untuk optimumkan tahap gula dalam darah dan optimumkan metabolisma badan.

Saya selalu mengambil makanan. Gambar di atas merupakan makan tengah hari yang saya selalu ambil (sila klik pada gambar untuk paparan lebih besar). Adakah saya akan lapar dengan makan makanan seperti itu? Pastilah tidak sama sekali.

Dalam hidangan tersebut tiada nasi dan saya gantikan ia dengan sayur-sayuran. Ikan adalah sumber protein dan lemak omega-3. Selainnya adalah sumber karbohidrat. Bagi pengambilan karbhidrat, pastikan kita sentiasa ambil karbohidrat yang tinggi Phytonutrients Index (PI) dan rendah Glycemic Load (GL).

Phytonutrients adalah makanan yang berasal dari tumbuh-tumbuhan.
Anda boleh klik sini untuk lebih faham tentang GL.

Saya mengambil sambal untuk tambah sedikit kepedasan dan yang paling penting sekali adalah ia menambah phytonutrient yang tinggi dengan antioksidan.

Salah Faham Terhadap Karbohidarat

Selalunya ramai orang fikir bahawa karbohidrat adalah samada nasi, roti, pasta, kentang atau bijiran - tetapi untuk pengetahuan anda, selain protein dan lemak dalam hidangan kita, yang lain adalah karbohidrat. Biasanya karbohidrat adalah komponen terbesar dalam hidangan kita, dan ia merupakan komponen terpenting kerana kita mendapat tenaga daripada pengambilan karbohidrat.

Adakah ini bermakna bahawa pengambilan hidangan yang rendah karbohidrat mampu membantu kita mengurangkan berat badan? Ya, ia memang membantu dan yang lebih penting adalah jenis karbohidarat yang kita ambil. Pastikan karbohidrat yang diambil adalah tinggi PI dan rendah GL.

2 comments:

  1. Thanks For Info...
    Support me by daily vote me for blogger of the year

    ReplyDelete
  2. a gree, kita atur pola makan aja :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...